24. septembar 2024. Godine
U organizaciji Predstavništva Republike Srpske u Beču i Instituta regiona Evrope (IRE), 24. septembra u Salcburgu održana je panel diskusija o evropskom putu Bosne i Hercegovine. U razgovoru su učestvovale srpski član Predsedništva BiH Željka Cvijanović i ministarka za Evropsku uniju i ustavna pitanja Austrije Karoline Etštadler. Panel diskusiji prisustvovao je i Nj. E. g. Marko Blagojević, ambasador Republike Srbije, Nj. E. g. Siniša Bencun, ambasador BiH, kao i brojni predstavnici srpskih organizacija.
Željka Cvijanović se zahvalila ministarki Etštadler na doslednoj podršci koju Austrija pruža Bosni i Hercegovini na njenom putu ka Evropskoj uniji. Iako je naglasila da je raspoloženje u BiH proevropsko, izrazila je i nezadovoljstvo zbog dugotrajnosti procesa pristupanja i kontradiktornih poruka koje dolaze iz Brisela. Cvijanović je pomenula različite standarde koje EU primenjuje na zemlje kandidate, kao i nedostatak razumevanja složene unutrašnje situacije u BiH.
Ona je poručila srpskoj dijaspori da uzme učešće u političkom životu Austrije i izađu na izbore kako bi uticali na bolju zastupljenost, kao i da na izborima ima kandidata koji zavređuju njihove glasove poput Etštadler, koja je dokazani prijatelj srpskog naroda.
S druge strane, ministarka Etštadler je u svom obraćanju više puta istakla da Evropska unija ne može biti kompletna bez zemalja regiona JIE i naglasila da je od velikog značaja da region ne ostane van evropskih integracija. Prema njenim rečima, veliki broj ljudi koji žive u Austriji potiče sa prostora Jugoistočne Evrope i da je važno da očuvaju svoj identitet i kulturnu baštinu.
U tom kontekstu, ministarka je najavila da će Savezna pokrajina Salcburg pokrenuti inicijativu za uvođenje odvojenog učenja srpskog jezika u školama, po uzoru na pokrajinu Štajerska. Ona je istakla da je važno da deca koja potiču sa prostora bivše Jugoslavije očuvaju svoj jezik i kulturu, ali i da se obezbedi adekvatno učenje maternjih jezika, čime bi se dodatno osnažila integracija, ali i očuvanje identiteta.